De medlidsamma

På väg till jobbet imorse mötte jag en bekant som frågade vart jag var på väg, när jag sa att jag var på väg till mitt jobb på gruppboendet suckade han menande mot mig och såg sådär medlidsam ut. Jag blir lika paff varje gång det händer eftersom jag tycket att det är ett fantastiskt jobb och de boende är underbara. Men det är en utbredd tanke bland människor att personlig assistent, habiliteringspersonal och dylika arbeten inom vården skulle vara någon slags slaskjobb som man egentligen inte vill ha. Jag är trött på att få menande och medlidsamma blickar och behöva säga att jag verkligen trivs och att jobbet är grymt, speciellt eftersom jag ser på många att de inte tror på mig. Hur kommer det sig att människor tycker att det är legitimt att kritisera och tala ner vissa jobb trots att de inte har en aning om hur det är? Jag tänker inte ursäkta mitt jobb något mer, det är fantastiskt och jag lär mig mer om både mig själv och andra för varje gång jag jobbar - vilket antagligen är mer än vad en hel del av "de medlidsamma" kan skryta med.

Kommentarer
Postat av: Annie

Du är långt ifrån ensam att bli bemött på det sättet. Folk suckar medlidsamt när jag säger att jag går en 5 årig utbildning till civiligenjör och folk tycker synd om mig när jag säger att jag jobbar natt på posten.



Precis som ingen verkar komma på tanken att jag själv valt utbildningen jag går och att jag av egen fri vilja väljer att jobba på posten eftersom jag tycker det är värt pengarna jag tjänar.



Vissa människor är konstiga.

2008-06-14 @ 22:29:40
URL: http://anniemarias.blogg.se/
Postat av: karin

Ta ingen skit!! Att arbeta nära människor och få möjlighet att dela deras vardag är en förmån som många inte klarar av. Vi bygger in oss i starka skal och vågar inte öppna oss tillräckligt för att komma nära någon annan för då måste vi ju ge av oss själva, hemska tanke!!! Du är bäst!

2008-06-15 @ 11:16:50
Postat av: Johanna L

Känner igen det där! Om jag hade en krona för varje gång jag berättat att jag jobbar varannan helg med barn/ungdomar med speciella behov och fått en medlidande blick och en kommentar om att "Åh, att du orkar, vad duktig du är" så skulle jag varit väldigt rik! Varför fattar ingen att VARJE pass jag jobbar så skattar jag och mina jobbarkompisar oss lyckliga som får ha ett sånt underbart jobb? Vi har betalt för att få ha roligt med underbara ungar som ger massvis med energi och glädje.

Det sorgligaste var dock när en mamma till en av våra ungdomar uttryckte ngt om att vi var "fantastiska som orkade" och såg förbryllad ut när jag sa att jag tyckte att det var underbart att få umgås med hennes dotter. Som tur är, är hon i minioritet bland föräldrarna.

Jag vidhåller att mitt jobb lär mig 50% av det jag behöver inför min framtida yrkesutövning, så skolan och sitt "det här är ett heltidsjobb" kan slänga sig i väggen.

Lång kommentar detta! :)

Ha det bra! Kram!

2008-06-15 @ 13:30:51
URL: http://johannalarsson384.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0