Grundkänslor

Jag undra om svartsjuka är en social konstruktion baserad på vår kulturs sätt att se på förhållanden som monogama eller om det är en pre existerande känsla som finns oavsett kultur och syn på förhållanden.
Jag var ganska svartsjuk för några år sedan men nu ha det avtagit och jag känner inte alls svartsjuka på samma sätt som tidigare, det är skönt att slippa.

Jag funderar mycket kring om det finns några grundkänslor, på samma sätt som det finns grundfärger och att alla ytterligare känslor bara är en blandning av dessa olika grundkänslor. Och om det nu finns grundkänslor, är de då samma för alla organismer?

Jag har kommit fram till att behov som hunger, sömn och kyla egentligen inte är några känslor utan snarare behovssignaler från kroppen. Grundkänslor skulle kunna vara kärlek, hat och trygghet - eller kanske något annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0