Ugnspannkaka med kanel

Ugnspannkakan igår blev helt perfekt och jag smaskade gladeligen i mig hela under kvällen :D

Recept till 2 portioner;

3 ägg
6dl mjölk
2dl vetemjöl
½dl dinkelmjöl
½tsk salt
socker eller sötningsmedel efter behov, typ en msk socker om man vill ha den sötare.
1tsk kanel
10-20g Smör till formen

Sätt ugnen på 225 grader och ställ in en halvstor ugnsfast form med klickar av smör i så att smöret hinner smälta tills du häller i smeten.
Blanda äggen med hälften av mjölken och de torra ingredienserna.
Vispa i resten av mjölken.
Häll i smeten i formen, blanda lite så att smöret går in i smeten ordentligt.
Ställ formen i ugnen i ca 30-45 min beroende på hur stor formen är.

Ett tips är att låta den svalna och äta den återuppvärmd eller ljummen, då har den enligt mig en krämigare och godare konsistens :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0